lördag 4 april 2009

Ibland är även livet som vuxen lätt som en plätt/Manchmal kann auch das Leben als Erwachsener kinderleicht sein

Igår kväll, efter en lyckad och rolig föreställning med spexet (ouwee!) var Johanna, Malin och jag ute på vårt lilla "stamställe" i källarn vid Mariatorget. Strax efter midnatt står jag i tjejtoalettkön. Bredvid mig står två tjejer, kanske tjugo, och pratar exalterat. Deras samtals logik, however, ville inte riktigt uppenbara sig för mig.

A: "Haha grymt. Asså fan asså min mamma hon står där i baren hon jobbar här jag får ba gratis drinkar."
B: "Haha. Asså jag skojar inte jag bor fan på Lidingö!"
A: "Grymt haha asså du e fan min nya bästa vän. Kom så går vi så fixar jag drinkar."

Nu vet vi: Så fixar man nya vänner. Även när man är bortom 20.

-----------------------------------------------------------------------------------------------
Gestern abend, nach einer gelungenen Vorstellung mit unserem geliebten Studententheater (weee!) gingen Johanna, Malin und ich zu unserem Stammkellerclub auf Söder. Kurz nach Mitternacht warte ich in der Schlange auf eine freie Toilette. Neben mir diskutieren angeregt zwei Mädels um die zwanzig. Die Logik ihres Gespräches wollte sich mir nicht richtig eröffnen.

A: "Haha fett. Also meine Ma also die steht da, arbeitet hier an der Bar, ich krieg alle Drinks kostenlos."
B: "Krass. Cool. Kein Scherz, ich wohn also voll auf Lidingö."
A: "Krass haha also du bist verdammt nochmal meine neue beste Freundin. Komm, wir gehn und saufen jetzt einen."

Jetzt wissen wir's: So schafft man sich neue Freunde an. Auch jenseits der 20.

1 kommentar:

Fastmö sa...

Oj då så synd att jag gick miste om det intelligenta samtalet som fördes inne på tjejtoan. Samtalets brister uppenbarar sig dock för mig också då jag kan inte låta bli att undra hur hennes mamma kunde jobba där den kvällen när det bara var manliga bartenders..?!Men sen så vet vi ju alla att lidingö "is the place to be".